|
یکی از صفاتی که بعضی ها آن را ارثی می دانند، خوش خط بودن است البته این به آن معنا نیست که، قابل یادگیری نباشد.بلکه می شود آن را بطور اصولی به دانش آموزان آموخت و از آنان خواست با ممارست و تمرین آن را به عنوان یک مهارت فرا گیرند.البته باید توجه داشت که برای خوش خط شدن دانش آموزان می بایست از همان کودکی و سالهای اولیه دبستان خط آنان مورد توجه قرار بگیرد.
در ادامه به نکاتی اشاره خواهیم نمود که با بکار گیری آن از سوی معلمین و اولیا و دانش آموزان می تواند در ایجاد این مهارت در دانش آموزان مفید واقع شود.
علل بدخطــــی
* مهمترین علت توجه نكردن دانشآموزان به خط زمینه دفتر و تخته كلاس است. یا واضح نبودن خط زمینه ی در تخته سیاه

* نداشتن هدف و انگیزه برای زیبانویسی.
* بیدقتی برای تمیز و مرتب نوشتن.
* نداشتن آمادگی جسمانی، روانی، روحی.
* اضطراب و نگرانی دانشآموزان هنگام نوشتن.
* نداشتن اعتماد به نفس هنگام نوشتن.
* وجود اختلالات یادگیری در دانشآموزان.
* مواجه شدن دانشآموزان با حجم زیاد تكالیف.
* دادن تكالیف نامناسب و بدون تناسب با توانایی كودكان.
* تندنویسی تكالیف به هر دلیل.
* استفاده از خودكار، رواننویس و وسایل مشابه آن.
* آشنا شدن دانشآموزان در كلاس اول با خط نسخ ماشینی، این امر سبب میشود در كلاسهای بالاتر به سختی بتواند خط نستعلیق را جایگزین خط نسخ كند.

* خط نسخ به سبب نداشتن سیرهای دایرهای و انحناها و قوس های موجود در مفردات و كلمات صرفاً یادگیری در خواندن و نوشتن را تسهیل می كند و تأثیری در خوشنویسی ندارد.
* بیتوجهی به هنر.
* استفاده از ابزار نامناسب از جمله مداد كوتاه و كاغذ بدون خط به خصوص در پایههای اولیه ابتدایی.
* بیدقتی هنگام نوشتن و رعایت نكردن هم شكلی، هم اندازه و هم فاصله بودن واژگان.
* تراكم بیش از حد شاگردان در كلاس و نداشتن فضای مناسب و كافی برای نوشتن.
* بیاعتنایی اغلب معلمان ابتدایی به استفاده از خط نستعلیق و آموزش آن.
* عدم آشنایی معلمین با اصول خطاطی
* واكنشهای منفی و نامناسب بعضی معلمان در برخورد با نوشتههای دانشآموزان.
* جدی نگرفتن یادگیری خط از طرف خانواده و مدرسه و نبود مراقبتهای لازم.
* نبود انگیزه، حوصله و دانش لازم نزد برخی معلمان ابتدایی برای آموزش خط به دانشآموزان.
* بدخطی بعضی از والدین و معلمین، سرمشق نامناسبی برای كودكان است.
* دادن سرمشقهایی با رسمالخط نامناسب به دانشآموزان .
* آشنا نبودن معلمین و اولیا با روش و راهكارهای، خوشنویسی و اجرا نكردن تمرینهای لازم.
* قرار دادن چپ دست و راست دست در كنار هم هنگام نوشتن.
* بیتوجهی به زیبایی هنری خط كه باعث تقویت روح لطیف در كودكان میشود.
* نبود دستورالعمل مشخص و روشنی برای آموزش خط نستعلیق به منظور تكرار و تمرین دانشآموزان.
+ نوشته شده در دوشنبه یازدهم بهمن ۱۳۸۹ساعت 17:36 توسط حمید رضا افشاری
|
|